نقد تصویر آب در شعر نیمایوشیج وشفیعی کدکنی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک
- نویسنده منا کوثری
- استاد راهنما محسن ذوالفقاری سیده زهرا موسوی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده آنچه شعر بودن یک شعر را رقم می زند ؛ خیال یا تصویر موجود در آن شعر است. به طوری که اگر عنصر خیال را از شعری بگیریم با سخنی عادی و ساده ـ که هر کس می تواند بگویدـ روبرو می شویم. هدف از این تحقیق، بررسی و تحلیل اشعار نیما و شفیعی از جنبه ی خاص بیان هنری یعنی عنصر خیال و شیوه های گوناگون تصویرگری از دو دیدگاه قدمایی و جدید ، با توجه به واژه ی آب و واژگان همسو با آن است. در این تحقیق در می یابیم که شعر نیما و شفیعی تا چه اندازه و به چه کیفیتی از عنصر خیال و تصویرسازی بهره مند است. از دیدگاه قدمایی رایج ترین صور خیال در هر شعری عبارتند از تشبیه ، استعاره، مجاز و کنایه. و از دیدگاه جدید نیز اشعار ، از نظر تصویر زبانی و مجازی، کارکرد تصویر، برونگرایی و درونگرایی در تصویر و عاطفه در تصویر مورد بررسی قرار می گیرند. ابتدا در فصل اول، پس از تعاریف وکلیاتی در مورد نقد ادبی و تخیل و تعاریف گوناگون تصویر، به بررسی قدمایی اشعار این دو شاعر پرداخته می شود. در فصل دوم، اشعار نیما و شفیعی از دیدگاه نقد جدید مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. پس از بررسی های گوناگون، این نتایج به دست آمده است که هردو شاعر در دیدگاه قدمایی از آرایه ی استعاره ی مکنیه بیشتر بهره برده اند و تشبیهات آن ها بیشتر حسی ومحسوس است. البته در اشعار شفیعی، تشبیهات عقلی به حسی هم دیده می شود. از دیدگاه جدید نیز هردو شاعر، نمادهای طبیعی را با عناصر خیال به خوبی در خدمت القای فکر و اندیشه ی خود به کار گرفته اند. کلید واژه ها : نقد ، تصویر، صورخیال، آب ، نیما ، شفیعی
منابع مشابه
ساختار و کارکرد تصویر رویش در شعر شفیعی کدکنی
یکی از ویژگیهای مهم شعر شفیعیکدکنی، پیوند عمیق آن با ادبیات و گذشتۀ تاریخی و فرهنگی ایران است. نمود این ویژگی را بیش از همه، در دو حوزۀ اسطوره و عرفان میتوان دید. بنابر اظهارات منتقدان، این دو در کنار مضامین اجتماعی، مهمترین دلالتهای معنایی شعر شفیعی را تشکیل میدهند. هدف مقالۀ حاضر، بررسی نظام تصاویر شعر شفیعیکدکنی و تبیین ارتباط آن با سه حوزۀ معنایی یادشده است. ازاینرو با معرفی تص...
متن کاملنقد شعر و شاعران در سروده های شفیعی کدکنی
نقد شاعران بر شاعران که از روشها و رویکردهای نقد ذوقی به شمار میآید، در پهنهی شعر فارسی رواج نسبی داشته است. شاعران از دیرباز تاکنون با شیوهها و انگیزههای مثبت و منفی به نقد و نظر درباب شاعر یا شعر او پرداختهاند. با مروری در سرودههای شفیعی کدکنی درمییابیم که وی در اشعارش به این شیوه ی نقد اهتمام ورزیده است. در این مقاله، کوشیدهایم تا افزون بر تبیین وجوه تشابه و تفاوت شعر – نقدهای شفیعی...
متن کاملم التوظیف الرمزی والقناعی للحلّاج فی شعر البیاتی وشفیعی کدکنی (دراسة مقارنة)
دراسة التقنیات الأدبیة الحدیثة المشترکة بین الأدبین من أهم المواضیع التی تندرج فی دائرة دراسات المقارنة، وبما أنه لم یؤدّ الدارسون حقّها من التحلیل والتحقیق، فالبحث هذا یتناول هذه المسألة فی أعمال اثنین من الشعراء أولهما «البیاتیّ» العربی وثانیهما «شفیعی کدکنی» الفارسی. ویسعی من وراء تحلیل ظاهرة تقنیة القناع والرمز عن أسطورة الحلاج فیما بینهما. من أهمّ معطیات هذا البحث الذی انتهج المنهج الوصفی- ال...
متن کاملنمادپردازی در شعر شفیعی کدکنی
نماد در اصطلاح ادبی یک پدیدهی زبانی است که بر معنایی مشخّص دلالت نمیکند بلکه زمینهی خلق مفهومی را در ذهن خواننده ایجاد میکند. نمادپردازی هر چند در ادبیات کلاسیک فارسی بویژه ادب عرفانی رایج بوده است امّا شاعران نوپرداز معاصر توجّه بیشتر و جدّیتری به آن داشتهاند بهگونهای که جریان سمبولیسم غنیترین شاخهی شعر معاصر شناخته میشود. علّت این امر یکی اوضاع سیاسی اجتماعی جامعه است و دیگر خاصیت چند م...
متن کاملنقد شعر و شاعران در سروده های شفیعی کدکنی
نقد شاعران بر شاعران که از روش ها و رویکردهای نقد ذوقی به شمار می آید، در پهنه ی شعر فارسی رواج نسبی داشته است. شاعران از دیرباز تاکنون با شیوه ها و انگیزه های مثبت و منفی به نقد و نظر درباب شاعر یا شعر او پرداخته اند. با مروری در سروده های شفیعی کدکنی درمی یابیم که وی در اشعارش به این شیوه ی نقد اهتمام ورزیده است. در این مقاله، کوشیده ایم تا افزون بر تبیین وجوه تشابه و تفاوت شعر – نقدهای شفیعی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023